PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

10 augustus 2010

DSLR Vs. Pocketcamera?

Ik ga op reis en ik neem een fototoestel mee. Maar welk?

Met mijn Eurotrip in het vooruitzicht sta ik al weken op twijfel om mijn eerste digitale spiegelreflexcamera (DSLR) te kopen. Ja, zo’n toestel neemt een hap uit mijn reisbudget, maar tegelijkertijd heb je dan wel een instrument om U tegen te zeggen.

Mijn voorlopige keuze ligt bij de Nikon D3000, een betaalbaar model (410 euro voor body + 18-55 lens) gericht op beginners. Samen met een klein statief en een tas ben je dan gesteld voor ongeveer 500 euro. Mogelijk komt dat voor gevorderde fotografen als zeer gierig over, maar elke euro die ik nu uitgeef, is een euro minder om tijdens mijn Eurotrip te laten rollen. Ik ben dus op zoek naar een goede verhouding tussen materiaal voor onderweg, en geld om onderweg te kunnen zijn.

Het plan om een DSLR te kopen werd mij trouwens ingefluisterd door enkele collega’s. Helaas zijn diezelfde mensen mij intussen aan het influisteren dat ik het misschien niet moet doen. Meer geld voor andere zaken, en zo’n spiegelreflex is best zwaar. Zeker op momenten dat je met al je bagage rondloopt maakt een kleine kilo om je nek wel iets uit.

Daar komt nog bij dat ik momenteel een excellent weapon of choice heb: de Panasonic Lumix TZ7. Deze pocketcamera met tien megaspikkels en 12X optische zoom (yes, it’s nice) en HD-video maakt mij een jaar na aankoop nog steeds enthousiast. En hoewel hij ietsje zwaarder is dan een doorsnee pocketcam, zal je broek er niet van afvallen.

Het is dus twijfelen tussen een zeer deftig toestel waar ik prachtige dingen mee kan fotograferen (in RAW!). Of een even deftig toestel, met beperkte mogelijkheden, dat lichter en goedkoper is (want ik heb hem al).

Maar het belangrijkste twijfelpunt is het gewicht. Ga ik zes maanden met met 750 gram om mijn hals willen/kunnen lopen. Gaat het meer in de weg hangen dan dat het nuttig is? Of maak ik mij hier zorgen om niets en moet ik volop voor de kwaliteit van een DSLR gaan?

Laat gerust uw (liefst niet anonieme) stem horen in de commentaren. Overtuig mij om te investeren, overtuig mij om iets totaal anders te kopen of overtuig mij dat die TZ7 best goed genoeg is om op verplaatsing mooie plaatsen, gekke situaties en onvergetelijke momenten vast te leggen.


Ps1: Bij mijn zoektocht heb ik even getwijfeld voor de Sony NEX-3 met een 18-55mm lens. Een schitterende combinatie van DSLR-capaciteiten in broekzakformaat. Helaas kosten body+lens zo’n 527 euro zonder tasje/statief en dat is boven het budget. Het staat op mijn wishlist, maar dan voor later.

Ps2: Er komt nog een soortgelijke post over laptop Vs. minilaptop. Ja, voor iemand die ‘weg van alles’ wil neem ik best veel elektronica mee.

Labels: , , , ,

2 Comments:

Anonymous Andhi said...

Ga je voor rustige, mooi gekadreerde plaatjes van landmarks, met een mooie scherptediepte, of voor de spontane snapshots van mensen en dingen waar je later 10 keer meer aan gaat hebben?

Met een compact kan je zelfs nog foto's maken terwijl je aan't weglopen bent van de iets te gespierde gasten van wiens lief je kort daarvoor nog upskirtfoto's aan't maken was.

Go compact.

dinsdag, augustus 10, 2010 8:56:00 p.m.

 
Anonymous Geert said...

Ik sluit me aan bij Andhi. Met jouw Panasonic Lumix kan je mooie snapshots maken, en je bespaart er gelijk een mooie cent mee die je weer aan andere dingen kan uitgeven.

De aanschaf van een DSLR kan je eigenlijk alleen verantwoorden als je echt geïnteresseerd bent in fotografie als hobby/tijdverdrijf, dan heeft het toestel na je reis ook nog een meerwaarde.

En zoals je zelf al aangeeft: aan een DSLR zitten ook ongemakken vast (afmetingen, gewicht, ...).

Foto's in RAW-formaat hebben trouwens alleen maar zin als je nadien tijd wil steken in nabewerking. RAW-bestanden stellen ook extra eisen aan geheugenkaartjes (snel vol) en je laptop (meer power voor nabewerking). Kan je die tijd/centjes niet beter gebruiken om meer van de wereld te zien? :)

Conclusie: stel de aankoop van een DSLR nog even uit en richt je eerst op het essentiële voor je reis - just my 2 cents!

woensdag, augustus 11, 2010 12:03:00 a.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home