PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

25 oktober 2010

Adres niet gevonden

(Onderstaande tekst is geschreven op de trein tussen Amsterdam en Berlijn.)

Voor de start van mijn trip had ik nood aan een deftige, maar betaalbare gsm die enkele dagen zonder oplader kon. Zo kwam ik terecht bij de Nokia 2710, een vrij eenvoudig toestel, met een ingebouwde GPS. Niet dat kaartlezen zo moeilijk is, maar het maakt de weg van het station naar het hostel een stuk efficiënter, en dat is geen overbodige luxe als je een backpack van achttien kilo meesleept.

Tot zover de theorie. Aangekomen in Amsterdam duurde het best lang voor dat ding mijn locatie had gevonden (lees: ik was bijna halfweg). Maar nog minder praktisch is dat het bijna onmogelijk is om een adres op te zoeken. Kort: je geeft een land, stad, straat en nummer in, en de Nokia 2710 zoekt het. Of probeert tenminste. Zo kostte het me een stuk of vijf pogingen om de Warmoesstraat in Amsterdam te vinden, wat vreemd genoeg pas lukte nadat mijn eigen locatie was gevonden.

Maar nu hou ik mijn hart vast. In Amsterdam zat ik 600 meter van het station. In Berlijn is dat 1,3 kilometer. This ain't gonna go right. In Amsterdam heb ik al een paar keer Duitse straten proberen op te zoeken, maar helaas zonder succes. Dat het adres in kwestie een straatnaam met een ü draagt, en de ringel-S voor Strasse bevat maakt het aantal mogelijke verkeerde adressen nogal groot.

Tegelijk ben ik ook zeer benieuwd naar hoe Berlijn er op gps zal uitzien, want toen ik mijn locatie manueel (op de kaart zoeken en zoomen) probeerde op te zoeken bleek een aanzienlijk deel van Berlijn gewoon niet te bestaan . Links heeft u stad, rechts heeft u wat plassen en rivieren met plaatsnam (zie foto) en, maar geen straten meer.
To be continued als ik de goeie richting heb gevonden..

---
Epiloog:
(de rest van deze blogpost dateert van 22/10, vanuit Berlijn)

Zoals verwacht ging het in Berlijn grondig de mist in. Mijn locatie kon niet worden gevonden (toch niet terwijl ik nog rond het station liep) en tot op heden heeft Berlijn volgens Nokia enkel wat snelwegen en een rivier. Soit, omdat ik geen zin had om te bidden tot god of Nokia heb ik maar een Taxi genomen.

Kort samengevat: tot het tegendeel bewezen is lijkt de Nokia 2710 meer dan dubbel zoveel te kosten als een gewone telefoon voor een GPS die geen zak waard is. Mocht je een straatnamenlijst kunnen opvragen per stad zou het nog enigzins vlotter gaan, maar bij Nokia dachten ze ongetwijfeld “we doen het wel voor u, maar dan gewoon bijzonder slecht.”

Now if you'll excuse me, ik heb nog flink wat routes op te zoeken op Google Maps. Nokia, connecting people, not navigating them.
gps
Epiloog 2: Same story for Warsaw.

Update 29/10: It's alive! Blijkbaar moest ik de kaarten van elk land nog wel individueel downloaden. Mocht iemand van Nokia dit lezen: Als je dit soort toestellen maakt, en een lijst van 72 landen voorziet, zorg dan ook even voor een melding 'download deze kaart via je pc' in plaats van steevast wel het land te tonen, maar nooit een adres te vinden. Opladen via usb zou ook leuk zijn :-)

Labels: , , , , , ,

4 Comments:

Anonymous Fery said...

Vraag toch gewoon een gratis plannetje bij de toeristische dienst...

maandag, oktober 25, 2010 9:33:00 a.m.

 
Anonymous David said...

Een plannetje Fery? In wat voor tijd leeft gij? :o

maandag, oktober 25, 2010 8:38:00 p.m.

 
Blogger PJ said...

PLannetjes zijn super (en stroomloos) Helaas heb je ze meestal pas als je op je hostel bent.

maandag, oktober 25, 2010 8:41:00 p.m.

 
OpenID Vromant said...

Nokia's Ovi Maps (zo heet het ding) werkt op basis van kaarten die je kan downloaden, zodat ze niet via data op het moment zelf gedownload moeten worden en je dus gratis kan GPS'en.
Net zoals andere klassieke GPS-systemen.

Ik vermoed dat je de kaarten van de landen niet gedownload hebt waardoor je gsm enkel de grote autostrades toont.

Probeer dus eens de kaart van het land te downloaden en probeer dan nog eens. http://maps.ovi.com/

zaterdag, oktober 30, 2010 2:49:00 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home