PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

02 mei 2012

Beste tv-zenders, innoveer!

Digitale televisie maakt de reclame-inkomsten kapot.

Dat was de teneur van commerciële televisiezenders enkele weken terug. We hebben allemaal een settopbox waardoor (vooral jonge) mensen hun programma's opnemen, nadien bekijken en zo de reclame doorspoelen.

Dat klopt. Sinds ik zelf digitaal kijk maak ik veel meer tijd voor klassieke televisie, hetzij op het tijdstip dat het mij uitkomt en tja, reclame is nu eenmaal een noodzakelijk kwaad. Bovendien wordt ik als consument niet gestraft voor het doorspoelen, integendeel.

Maar het kan anders. De reclame op commerciële zenders is bijvoorbeeld niet gericht op jonge mensen. Niet dat ze geen jonge mensen willen bereiken, maar ze doen het op de manier waarop reclamemakers televisiekijkende twintigers in de jaren tachtig wilden verleiden. 'Koop ons product want het is goed' werkt niet meer. Charmeer ons en als we een goed gevoel hebben dan zullen we een aankoop overwegen.

Maar voor de weinige keren dat ik nog aan bloggen toekom wil ik het hebben over een heel eenvoudige oplossing. Gooi alles op het internet. Volledige afleveringen, met reclame.

Het grote voordeel van digitale televisie is dat alles sneller en makkelijker verloopt op het tijdstip dat het ons past. Mochten commerciële zenders hun programma's meteen na de uitzending online beschikbaar stellen, dan snoepen ze op termijn een aanzienlijk marktaandeel af van Belgacom en Telenet. Bovendien is het de ideale manier op piraterij te muilkorven.

Het voordeel voor de zenders is dat ze hier makkelijk reclame kunnen opnemen. Mijn favoriet voorbeeld is The Daily Show, een programma van Comedy Central waar je voor elk hoofdstuk een reclamefragment ziet dat je niet kan doorspoelen. Toegegeven, ik zie het liever zonder reclame, maar het is een gedeeltelijke oplossing. Wachten op een magische geldkoe haalt hier weinig uit.

Kijkers zullen op hun beurt sneller geneigd zijn om online te kijken. Met de juiste technische ondersteuning kan je je programma's op je pc, tablet of smartphone bekijken, veel flexibeler dan wat Belgacom of Telenet vandaag aanbieden. Daarnaast kan je online, hetzij via registratie, Facebookintegratie en/of locatiegegevens een even gedetailleerd beeld krijgen van je kijkers als dat je via het kijkcijfersysteem krijgt.

Vandaag kan je sommige programma's al online herbekijken, maar een grote verschuiving moeten we niet snel verwachten. Een snelle blik op de website van VTM levert mij hooguit trailers op van programma's voorafgegaan door reclame. Reclame kijken om de reclame te mogen bekijken dus.

Vlaamse commerciële tv-zenders willen wel crossmediaal werken tussen radio, televisie, apps en het internet, maar voor velen gebeurt televisie op tv en de rest is promotie of randanimatie. Dat een televisietoestel thuis staat en bijgevolg niet op verplaatsing (zij het op het toilet of bij de schoonmoeder) of kan worden bekeken wanneer het ons past, maakt het plots een heel oud medium voor mensen in de on demand-cultuur.

Beste zenders, gooi uw content online. Snoep marktaandeel af van de digitale televisie die jullie zo verachten. Maar doe het door zelf te innoveren en je kijkers te charmeren met iets nieuws waar ze niet telkens voor moeten bijbetalen. Want onze generatie verdraagt reclame op innovatieve producten, niet op de doos die er al sinds de jaren vijftig staat.