PJ's opinion. My side of the story, my 15 minutes of fame.

07 januari 2014

5 redenen waarom ik (g)een fan ben van Newsmonkey.be

Helaas beste lezers. U bent gefopt door de catchy headline. Dit is een droge brok lap tekst maar u heeft geklikt en u weet waar ik naartoe ga.

Binnen twee dagen lanceert Newsmonkey.be en dat was de afgelopen maanden vooral te merken aan andere krantensites. Het was al enigszins in opmars maar sinds kort worden we overspoeld door de meest aanklikbare titels die je maar kan bedenken. Lijstjes met "de tien meest...", koppen als "dit is wat een vrouw doet als ze" en "je gaat nooit raden wat...". Je zou bijna gaan denken dat de meeste mediasites in Newsmonkey de bevestiging hebben gekregen dat dit de enige en juiste manier is om een nieuwssite te vullen. Of beter gezegd: om lezers zo veel mogelijk kliks te doen genereren.

Bij Newsmonkey mogen ze zich nu al op de borst kloppen dat ze die trend definitief in gang hebben gezet, nota bene door alleen maar te zeggen dat ze het gaan doen. Al vraag ik me ook af of dit niet in hun eigen nadeel zal werken. Een nieuwe naam in het medialandschap heeft doorgaans enkele jaren nodig om een publiek op te bouwen, zelfs bij een website ben je er minstens een jaar aan kwijt. Daar tegenover staan gevestigde waarden als Standaard.be, HLN.be, Knack.be of Hbvl.be. Hoewel je je soms vragen kan stellen over de redactionele verschillen tussen website en krant, hebben deze namen wel een fysiek verlengstuk en die aanwezigheid mag je niet onderschatten. Om  het anders te zeggen: het heeft een paar jaar geduurd voor mijn moeder wist voor welke website ik tot vorig jaar schreef, maar ze wist perfect welke bladen daar nog werden uitgegeven.

Nice to know Vs. Need to know
Mijn grootste vrees voor Newsmonkey.be is dat de site wordt bedolven door concurrenten die dezelfde Buzzfeed-stijl gaan hanteren. Leuke content, topentertainment maar voor 95% stukken met een nieuwswaarde die het niveau van de gesprekken bij de kapper niet overstijgen. Newsmonkey heeft zelf al verklaard dat het niet mikt op hard nieuws. Wel op social shareable content, de "nice to know", niet de "need to know." De vraag is of er ruimte is voor meerdere sites van deze aard.

Mijn grootste vrees voor bestaande nieuwssites is van dezelfde aard: dat ze ook die stijl opgaan en hun nieuws naar de achtergrond schuiven. Na zeven jaar te werken voor (tech)nieuwssites weet ik hoe verleidelijk het is om voor een quick win te gaan. Bestaande inhoud herkauwen, pageviews halen met lijstjes of tips. Dingen die zeker hun bestaansrecht hebben, maar op lange termijn niet het verschil maken. Als nieuwssites hun focus hiernaar verleggen, dan wordt het online nieuwslandschap wel zeer arm. Zelf hoop ik vooral op minder content die je toch al elders kan lezen, meer eigen nieuws, betere invalshoeken en dingen die verder gaan dan de waan van de dag, zonder jezelf tot het Orakel van België te verheffen.

In alle ernst wens ik Newsmonkey.be vooral een goede sales toe. De markt zal bepalen of er ruimte is voor een nieuwe pageviewvreter, maar het zijn scherpe verkopers die uiteindelijk advertenties moeten slijten die op hun beurt de lonen betalen. Net zoals ik niet leef van deze reclameloze blog, is er geen enkele journalist of webredacteur die wordt betaald zonder dat er tenminste één advertentie naast zijn stuk staat. Nice to know? Nope. Good to know? Zeker.

Nieuwe winnaars
De ultieme natte droom, op journalistiek vlak tenminste, is dat dit hoofdstuk nieuwe winnaars naar boven brengt. Sites die gebruiksvriendelijker zijn dan sommige draken van websites die we nu hebben. Artikels die zowel de klik binnenhalen als de lezer verrijken met inzicht en hopelijk nieuwssites die de kaart trekken van steengoede content die je elders niet kan lezen. Op zo'n site wil ik blijven plakken. Op zo'n site wil ik mijn informatie krijgen.

Ohja, het filmpje onderaan heeft geen enkele link met de tekst hierboven. Maar zo blijft u nog iets langer hangen bij deze blogpost.

3 Comments:

Anonymous herman dailybits said...

Newsmonkey.be wordt dus eigenlijk gewoon een bravere (meer aanvaarde) clint.be?

Ik ben inderdaad benieuwd of er genoeg media budget naar de site zal gaan en er ook genoeg return zal zijn voor de adverteerders.

Mediaaandacht hebben ze genoeg gekregen, dus daarmee moet de opstart zeker goed lukken. Het is dan kijken over een jaar of ze nog de enige zijn in die boksring van sharable content sites of dat er nieuwe uitdagers bij gekomen zullen zijn (die hun budget mee opeten).

woensdag, januari 08, 2014 4:02:00 p.m.

 
Anonymous Lise said...

Volmondig mee eens, zeker wat die verarming betreft. Al voel ik me ook wat betrapt: http://schrf.be/newsmonkey- ('3 redenen om de website van NewsMonkey dicht te klikken').

vrijdag, januari 10, 2014 9:52:00 a.m.

 
Blogger Frankblogt said...

Naast het 'BuzzFeed' concept, vind ik ook geen vernieuwing in de kreet dat de nieuwssite door de sociale media zal worden gepromoot. Dat doen ze allemaal. En dan de participatie van de 'aandeelhouder'... Werd niet gezegd dat die mee aan de redactietafel mocht zitten? Ik merk daar niets van. Gaat die ooit vergoed worden voor zijn inbreng? Heeft die geld geïnvesteerd om enkel 'en surplus' zijn sociaal mediakanaal ter beschikking te stellen? Frank D.

woensdag, februari 26, 2014 9:07:00 a.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home